السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اليوم حبيت ااقدم ليكم قصه يتوضح فيها الغيره ممكن تؤدي الي ايه وان المكتوب والنصيب لايقف امامه احد
اليوم حبيت ااقدم ليكم قصه يتوضح فيها الغيره ممكن تؤدي الي ايه وان المكتوب والنصيب لايقف امامه احد
في احدي المدن كانت توجد اسره تعيش في مستوي مادي عالي وكانتن الاسره تتكون من ام واب وابنتان وكانت البنت الكبري تبلغ من العمر 24 عاما والبنت الصغري تبلغ من العمر 22 عاما
الكبري تتميز بالاخلاق الكريمه العاليه وتحترم كل الناس وتحب الخير للجميع بينمااااا البنت الصغري كانت انسانه غيوره حقوده بمعني الكلمه فمن صغرها وهي تغير من اختها في كل شيئ فكانت هذه الفتاه عصبيه منذ صغرها والاخت الكبري هاديه كثيرا لذلك كان الوالدان يتعاملو مع ابنت الكبري باسلوب هادي وراقي بينما مع الفتاه الصغري بعصبيه ايضاااا لذلك كرهت اختها اكثر وبدات تغير منها اكثر واكثر وان اسلوب هذه الفتاه هو الذي ادي الي تعامل اهلها بهذا الاسلوب معاها وعلي الرغم من ذلك كانت الاخت الكبري تعامل اختها الغيوره بحنيه وحب كبير
ولكن الحقد والغيره كانو طبعا من صفات الاخت الصغري ففي احدي الايام خرجن مع اختخا الكبري وصديقاتهما الي احد المولات لشراء بعض احتياجاتهم فكانت الاخت الكبيره كل مايعجبها شيئ فتقول لها اختها هذا عجبني من البدايه فتقول لها اختها خلاص حبيبتي طالما عجبك اكيد يبقي لكي انتي يااختي
وعندما دخلو محل اخر فكان صاحب المحل ينظر الي الاخت الكبيره وكانه معجب بها وباسلوبها في الحوار مع صديقاتها واختها فشعرت الاخت الصغيره بذلك بان الشاب معجب باختها فاشتعلت فيها الغيره والحقد من ناحية اختها وقالت انا لايعجبني شيئ في هذا المحل وخرجت فخرجت اختها والصديقات معها فخرج هذا الشاب وراءهم بدون ان يشعرو حتي وصلو الي منزلهم وبدا هذا الشاب يسال ويستفسر عن هذا الفتاه الكبيره وعن اهلها فعلم انها انسانه تتميز بصفات كريمه وانها انسانه مهذبه
وتقدم هذا الشاب لخطبة الاخت الكبيره فبدات الغيره تزيد اكثر واكثر في قلب الاخت الصغيره من ناحية اختها وتقول في نفسها ليه هيا تعجبه وانا لاااااا هي تزيد عني انا اي شيئ بالعكس واكيد انا احسن بس بالتاكيد استحاله الجوازه دي تتم
وتم موافقة الاهل علي هذا الشاب بعد متم الاستفسار عن اخلاقه واهله وتمت الخطبه ويوم الخطبه والاخت في الكوافير وقبل ان يااتي العريس الي منزل العروسه اخذت الاخت رقم العريس من موبايل اختها واتصلت عليه وقالت له اختي ليست بالاخلاق الي في بالك اختي لااحد يعرف اخلاقها مثلي انا اعرف كل مصايبهاااا فحبيت انبهك لكي تلحق نفسك من البدايه وقفلت التليفون معاه
استغرب العريس كثيرا ازاي اخت تتصل وتقول الكلام ده عن اختها وانا لما سالت كل الناس قالولي الاخت الكبيره ايوه محترمه جدا وانسانه علي خلق عالي
عموما انا هخطبها وفترة الخطوبه بتوضح اشياء كثيره لو هي ليست اخلاقها كما في بالي بالتاكيد مهكملش معاها
وذهب العريس وتمت الخطوبه والحمد لله والكل سعيد بما فيهم العريس فيما عدا الاخت الصغيره في الحفله وبتفكر في حيلهاخري لكي تبعد هذا الشاب عن اختها
وفي يوم كان اسرة العريس معزومين علي وجبة الغداء عند اهل العروسه
فطلبت هذا الاخت الغيوره من احدي صديقاتها ان تعطيها رقم وترسل علي هذا الرقم رسائل كانه شاب يرسل الي هذا الرقم رسائل توضح بوجود علاقه مشبوهه بينهم وافقت الصديقه علي اساس انها لعبه وبس وهي متفهمش الموضوع اشترو رقم جديد وحددو الرسايل واتفقت الاخت الغيوره علي انها لما تعطي رنه لصديقاتها ترسل الرسائل
وتفكير هذه الاخت الحقوده الشريره وصلت بها ان ترسل هذه الرسائل والذي يستقبلها هو خطيب اختها بنفسه فقامت الفتاه باعطاء موبايل اختها الي خطيبها بحجة ان ينقل اليها بعض النغمات علي موبايل اختها بحجة ان موبايلها فاصل شحن ولما يشحن هتبقي تنقلهم عندها وعندما اعطته الموبايل ذهبت الي غرفتها واتصلت علي صديقتها وتم ارسال الرسائل علي الموبايل واستقبلها الشاب وتفاجئ كثير لانه كلام لايحتمل وحاول يتصل علي الموبايل لكن وجده مغلق بعد ارسال الرسائل فاخذ والديه وخرج من المنزل بدون اخبار اهل البيت وكانت الاخت الصغيره موجوده تقوله في ايه طيب ياجماعه مينفعش كده ولكن هو كان اخذ والديه وقالهم يالا لازم نروح حالا فذهبووووو وكانت الاخت المسكينه في المطبخ تعد االاكل مع والدتها
خرجت بعد ماخرجو علي صوت اختخا وهي تكلمهم فكانو خلاص خرجوا
ظلت الاخت البريئه تتصل علي موبايله لكن لم يرد عليها
وارسل لها رساله انتي لستي انسانه جديره بالاحترام انسي ان خطبت اسنانه مثلك
االفتاه تفاجئت بهذا الكلام فبدات تبحث في الرسائل لكي تحذف كل رسائله فوجدت هذه الرسائل التي ارسلتها انسانه بدون ضمير
فعلمت جيدا ماهو سبب الخلاف بينهم ولكن محاولتش ان تبررر موقفها ولا تدافع عن نفسها
وطبعا الاخت كانت فرحة الدنيا ككلها في قلبها
وبعد مروور اسبوع ذهبت صديقة الاخت الغيوره الي منزلها ووجدت ان اختها انسانه في قمة الاحترام انها لاتستاهل ذلك وبالغرم مافيها من حزن كانت تبتسم في وجه الجميع واستقبتلها استقبال كانها تعرفها من سنين
فبعد ماذهبت هذه الصديقه الي منزلها فبدات تراجع نفسها وان هذه الرسائل ليست مجرد لعبه كاما فهمتهت صديقتها ولكن كان تحديد مصير اختها وفسخ خطوبتها
نامت هذه الفتاه طوال الليل وضميرها يعذبها حتي جاء الصباح وزهبت الي بيت صديقتها الحقوده وتحدثت مع اختها الكبيره وحكت لها كل شيئ والاخت تفاجئت معقوله لا ااختي لا لا اكيد انتي بتهزري اختي تعمل فيه كده مش معقول
فاخذت الفتاه رقم الشاب من الاخت الكبيره واتصلت عليه واعتذرت ليه وحكت له بالتفصيل كل شيئ
بعدها بدا يفكر في الموقف وازاي اعطته الاخت الحقوده التليفون وتذكر ايضا يوم خطوبته واتصالها عليه والكلام الي حكته ليه وقال معقول الغيره بين الاخوات توصل لكده ومعقول اساسا يبقي فيه غيره
وبدا يفكر حتي توصل الي ان يتصل علي الاخت الحقوده وقالها شكرا انك نبهتيني انا بحترمك انتي اكتر اكيد علشان نبهتيني وانا مسمعتش كلامك قالتله شفت انا بحبك وبحبلك الخير ايه اساسا الي عجبك فيها يعني
فتاكد من وجود الغيره من حديثها عن اختها فقفل التليفون وذهب الي بيت خطيبته واعتذر لها وحددو ميعاد للفرح وتم زواجهم واحلي ايام حياتهم مع بعض
والاخت الحقوووده الكل بدا يبعد عنها من صديقاتها وكمان جوز اختها لا يحبها ولا يثق فيها اختها بقت تتعامل معاها عادي جدا كانها غير موجوده ووالديها ايضا عندما علمو بما فعلته
وكانت هذ هي النتيجه
اخت غيوره تكره الخير لاختها وترد فسخ خطبتها وعدم اكتمال زواجهاا لكن سبحان الله النصيب هو الي جمعهم تاني
فالنصيب لااحد يقدر يقف امامه فهو مقدر وكتوب
كما ان الغيره نهايتها عقاب وزل ومهانه
مفيش احسن من الحب وحب كل الناس
وياريت لو حتي في غيره ماتبقاش بين الاخوات دي الاخت هي ااقرب انسانه ليك وكمان من دمك هي اول انسانه تلاقيها جنبك في كل شيئ في فرحك وفي همك
مفيش زي الاخت
فياريت كل اخت تحب اختها وتقربها ليها افضل شيئ
كما ان النصيب لابد ان نؤمن بيه ولا نعترض لان لو نصيبنا في شيئ هيتحقق لو كل العالم وقف في وجهه
ودي كانت قصه من تاليفي اتمني يكون وضح معناها لكم جميعا
الكبري تتميز بالاخلاق الكريمه العاليه وتحترم كل الناس وتحب الخير للجميع بينمااااا البنت الصغري كانت انسانه غيوره حقوده بمعني الكلمه فمن صغرها وهي تغير من اختها في كل شيئ فكانت هذه الفتاه عصبيه منذ صغرها والاخت الكبري هاديه كثيرا لذلك كان الوالدان يتعاملو مع ابنت الكبري باسلوب هادي وراقي بينما مع الفتاه الصغري بعصبيه ايضاااا لذلك كرهت اختها اكثر وبدات تغير منها اكثر واكثر وان اسلوب هذه الفتاه هو الذي ادي الي تعامل اهلها بهذا الاسلوب معاها وعلي الرغم من ذلك كانت الاخت الكبري تعامل اختها الغيوره بحنيه وحب كبير
ولكن الحقد والغيره كانو طبعا من صفات الاخت الصغري ففي احدي الايام خرجن مع اختخا الكبري وصديقاتهما الي احد المولات لشراء بعض احتياجاتهم فكانت الاخت الكبيره كل مايعجبها شيئ فتقول لها اختها هذا عجبني من البدايه فتقول لها اختها خلاص حبيبتي طالما عجبك اكيد يبقي لكي انتي يااختي
وعندما دخلو محل اخر فكان صاحب المحل ينظر الي الاخت الكبيره وكانه معجب بها وباسلوبها في الحوار مع صديقاتها واختها فشعرت الاخت الصغيره بذلك بان الشاب معجب باختها فاشتعلت فيها الغيره والحقد من ناحية اختها وقالت انا لايعجبني شيئ في هذا المحل وخرجت فخرجت اختها والصديقات معها فخرج هذا الشاب وراءهم بدون ان يشعرو حتي وصلو الي منزلهم وبدا هذا الشاب يسال ويستفسر عن هذا الفتاه الكبيره وعن اهلها فعلم انها انسانه تتميز بصفات كريمه وانها انسانه مهذبه
وتقدم هذا الشاب لخطبة الاخت الكبيره فبدات الغيره تزيد اكثر واكثر في قلب الاخت الصغيره من ناحية اختها وتقول في نفسها ليه هيا تعجبه وانا لاااااا هي تزيد عني انا اي شيئ بالعكس واكيد انا احسن بس بالتاكيد استحاله الجوازه دي تتم
وتم موافقة الاهل علي هذا الشاب بعد متم الاستفسار عن اخلاقه واهله وتمت الخطبه ويوم الخطبه والاخت في الكوافير وقبل ان يااتي العريس الي منزل العروسه اخذت الاخت رقم العريس من موبايل اختها واتصلت عليه وقالت له اختي ليست بالاخلاق الي في بالك اختي لااحد يعرف اخلاقها مثلي انا اعرف كل مصايبهاااا فحبيت انبهك لكي تلحق نفسك من البدايه وقفلت التليفون معاه
استغرب العريس كثيرا ازاي اخت تتصل وتقول الكلام ده عن اختها وانا لما سالت كل الناس قالولي الاخت الكبيره ايوه محترمه جدا وانسانه علي خلق عالي
عموما انا هخطبها وفترة الخطوبه بتوضح اشياء كثيره لو هي ليست اخلاقها كما في بالي بالتاكيد مهكملش معاها
وذهب العريس وتمت الخطوبه والحمد لله والكل سعيد بما فيهم العريس فيما عدا الاخت الصغيره في الحفله وبتفكر في حيلهاخري لكي تبعد هذا الشاب عن اختها
وفي يوم كان اسرة العريس معزومين علي وجبة الغداء عند اهل العروسه
فطلبت هذا الاخت الغيوره من احدي صديقاتها ان تعطيها رقم وترسل علي هذا الرقم رسائل كانه شاب يرسل الي هذا الرقم رسائل توضح بوجود علاقه مشبوهه بينهم وافقت الصديقه علي اساس انها لعبه وبس وهي متفهمش الموضوع اشترو رقم جديد وحددو الرسايل واتفقت الاخت الغيوره علي انها لما تعطي رنه لصديقاتها ترسل الرسائل
وتفكير هذه الاخت الحقوده الشريره وصلت بها ان ترسل هذه الرسائل والذي يستقبلها هو خطيب اختها بنفسه فقامت الفتاه باعطاء موبايل اختها الي خطيبها بحجة ان ينقل اليها بعض النغمات علي موبايل اختها بحجة ان موبايلها فاصل شحن ولما يشحن هتبقي تنقلهم عندها وعندما اعطته الموبايل ذهبت الي غرفتها واتصلت علي صديقتها وتم ارسال الرسائل علي الموبايل واستقبلها الشاب وتفاجئ كثير لانه كلام لايحتمل وحاول يتصل علي الموبايل لكن وجده مغلق بعد ارسال الرسائل فاخذ والديه وخرج من المنزل بدون اخبار اهل البيت وكانت الاخت الصغيره موجوده تقوله في ايه طيب ياجماعه مينفعش كده ولكن هو كان اخذ والديه وقالهم يالا لازم نروح حالا فذهبووووو وكانت الاخت المسكينه في المطبخ تعد االاكل مع والدتها
خرجت بعد ماخرجو علي صوت اختخا وهي تكلمهم فكانو خلاص خرجوا
ظلت الاخت البريئه تتصل علي موبايله لكن لم يرد عليها
وارسل لها رساله انتي لستي انسانه جديره بالاحترام انسي ان خطبت اسنانه مثلك
االفتاه تفاجئت بهذا الكلام فبدات تبحث في الرسائل لكي تحذف كل رسائله فوجدت هذه الرسائل التي ارسلتها انسانه بدون ضمير
فعلمت جيدا ماهو سبب الخلاف بينهم ولكن محاولتش ان تبررر موقفها ولا تدافع عن نفسها
وطبعا الاخت كانت فرحة الدنيا ككلها في قلبها
وبعد مروور اسبوع ذهبت صديقة الاخت الغيوره الي منزلها ووجدت ان اختها انسانه في قمة الاحترام انها لاتستاهل ذلك وبالغرم مافيها من حزن كانت تبتسم في وجه الجميع واستقبتلها استقبال كانها تعرفها من سنين
فبعد ماذهبت هذه الصديقه الي منزلها فبدات تراجع نفسها وان هذه الرسائل ليست مجرد لعبه كاما فهمتهت صديقتها ولكن كان تحديد مصير اختها وفسخ خطوبتها
نامت هذه الفتاه طوال الليل وضميرها يعذبها حتي جاء الصباح وزهبت الي بيت صديقتها الحقوده وتحدثت مع اختها الكبيره وحكت لها كل شيئ والاخت تفاجئت معقوله لا ااختي لا لا اكيد انتي بتهزري اختي تعمل فيه كده مش معقول
فاخذت الفتاه رقم الشاب من الاخت الكبيره واتصلت عليه واعتذرت ليه وحكت له بالتفصيل كل شيئ
بعدها بدا يفكر في الموقف وازاي اعطته الاخت الحقوده التليفون وتذكر ايضا يوم خطوبته واتصالها عليه والكلام الي حكته ليه وقال معقول الغيره بين الاخوات توصل لكده ومعقول اساسا يبقي فيه غيره
وبدا يفكر حتي توصل الي ان يتصل علي الاخت الحقوده وقالها شكرا انك نبهتيني انا بحترمك انتي اكتر اكيد علشان نبهتيني وانا مسمعتش كلامك قالتله شفت انا بحبك وبحبلك الخير ايه اساسا الي عجبك فيها يعني
فتاكد من وجود الغيره من حديثها عن اختها فقفل التليفون وذهب الي بيت خطيبته واعتذر لها وحددو ميعاد للفرح وتم زواجهم واحلي ايام حياتهم مع بعض
والاخت الحقوووده الكل بدا يبعد عنها من صديقاتها وكمان جوز اختها لا يحبها ولا يثق فيها اختها بقت تتعامل معاها عادي جدا كانها غير موجوده ووالديها ايضا عندما علمو بما فعلته
وكانت هذ هي النتيجه
اخت غيوره تكره الخير لاختها وترد فسخ خطبتها وعدم اكتمال زواجهاا لكن سبحان الله النصيب هو الي جمعهم تاني
فالنصيب لااحد يقدر يقف امامه فهو مقدر وكتوب
كما ان الغيره نهايتها عقاب وزل ومهانه
مفيش احسن من الحب وحب كل الناس
وياريت لو حتي في غيره ماتبقاش بين الاخوات دي الاخت هي ااقرب انسانه ليك وكمان من دمك هي اول انسانه تلاقيها جنبك في كل شيئ في فرحك وفي همك
مفيش زي الاخت
فياريت كل اخت تحب اختها وتقربها ليها افضل شيئ
كما ان النصيب لابد ان نؤمن بيه ولا نعترض لان لو نصيبنا في شيئ هيتحقق لو كل العالم وقف في وجهه
ودي كانت قصه من تاليفي اتمني يكون وضح معناها لكم جميعا
وتقبلوووو تحياتي
تسلمي قصة مؤثرة فعلا وتسلم ايدك الي كتبتها
تسلمي حبيبتي اسعدني تعليقك
قصهـ فيـ غايهـ الروعهـ
سلمتـ يمناكي
ـجزاكـ اللهـ خيرا
سلمتـ يمناكي
ـجزاكـ اللهـ خيرا
شكرا لمروك حبيبتي
لكن فعلا فيه غيره مابين الاخوات وشفت حالات كتير
بس طبعا مش بالطريقه دي
بس القصه دي غرضها ان النصيب
مهما كطانت المحاولات مبتقدرش تقف قدامه
لكن فعلا فيه غيره مابين الاخوات وشفت حالات كتير
بس طبعا مش بالطريقه دي
بس القصه دي غرضها ان النصيب
مهما كطانت المحاولات مبتقدرش تقف قدامه
شيماااااااء اسعدني مرورك حبيبتي
تسلمي
تسلمي
شكرا ع الموضوع
شكرا لكي حبيبتي اسعدني مرورك
ياسلام يانورا كماااااااااااااااااااان بتكتبى قصص دا احنا كده جامدين اووووووووى
قصة حلوة ياقمر اكتبى كمان ونمى هواياتك وننتظر كل جديد
شكرا ياقمر
ربنا يبعد عن قلوبنا الغيرة يارب