المهر مصحف والمؤخر . تعالو يمكن نقدر نغير 2024.

بسم الله الرحمن الرحمن

أخوتى الكرام ، لقد وفقنى الله بقراءة موضوع جميل حبيت أعرضه عليكم ، لبساطته وأهميته في نفس الوقت .

موضوع غلاء المهور ،وكثرة طلبات الزواج اللى أصبحت حاجه صعبة جدا جدا ، وكانت أحد أهم أسباب انتشار العنوسة والفساد كمان ، ياريت عنوسة وبس مقدور عليها ، الأخطر انتشار الرذيله حفظنا الله .

ليه منحاولش نغير ،و ليه منحاولش نفكر من جديد فى المشكله اللى فى ايدنا بجد حلها ، ليه خلينا حب المظاهر والدنيا أهم حاجه ، ليه البنات عاوزه تعيش فى قصور ، وفلل وسيارات وفساتين وسجاد مش عارف نوعه ايه ، وستاير معرفش بردو نوعها ايه ، وشبكة مش عارف بكم ألف ، وشهر عسل على شواطىء معرفش دولة ايه وكلام كتير بصراحه … يوجع القلب
ومش عارف الاباء والامهات ليه بيعملوا كده فى بناتهم قبل الشباب اللى جايين يتجوزهم ؟؟!! ليه وليه وليه ؟؟؟ حاجات كتير غيرت شكل حياتنا السهله ، وخلت حياتنا صعبه ومره كتير .. حتى اللى بيقدرو يشتروا وينفذوا طلبات أهل العروسه بردو مش سعداء عارفين ليه ؟؟ لأنها كانت طلبات ماكنتش حاجات هم بيفكروا فيها بمزاجهم ، لاء اتفرضت عليهم ، فطعمها متغير مش هو دا طعمها الحقيقي .
لازم البنت تغير نظرتها ، وإذا كانت مش راضية بالوضع يبقى لازم يكون لها كلمة بما يرضى الله ورسوله ، ويكون لها موقف ايجابي بما يرضى الله ..

فين ( من جائكم من ترضون دينه فزوجوه ) لكن بقى الحال ( من جائكم من ترضون ماله وسيارته فزوجوه ) فين ( أن بشترى راجل لبنتى مش شقة وسياره) ولكن الواقع بقى( دا عنده شقه 5 غرف و2 حمام يجرى فيهم الخيل وسياره اخر موديل 13 متر ونص دا هيعشيك عيشه ولا عيشة الملوك) فين المثل اللى بيقول ( ايد لوحدها متسقفش) و( ايد على ايد تساعد) لكن الحال بقى ( دى شروطنا يا بنى عاجبك اهلا وسهلا مش قادر الله يسهلك ) ( هى مش أقل من بنت خالتها ولا بنت جارتنا ولا بنت عمها ) فين ( اليسر) لكن بقى ( كل الناس بقت بتجيب كده مش دى طلباتنا لوحدنا ولا انت مش عايش فى الدنيا دى )
هو الزواج بقى بيعه وشروه ؟؟؟ البنت بقت …. أقول ايه للى يدفع اكتر !!!
مش هو دا الزواج .. ولا هى الدنيا الصح ولا العيشه الصح
حقا ( نعيب زماننا والعيب فينا وما لزمننا عيب سوانا)
صرنا حقا وصمة عار فى جبين الزمن ..
شوفوا مثلا لو بنت اتجوزت شاب هيقدر يعيشها مستوره ، وبعدين ربنا كرمهم من واسع فضله ، شوفوا هم هيكونوا سعداء أد أيه لما كل يوم بيشتروا حاجه جديده مع بعضهم بيكون لها طعم تاااااااانى وشكل تانى بتغير شكل حياتهم معاها مش عشان غاليه ولا كانوا بس نفسهم فيها لا لأنها جت بتعب مشترك مع بعض وبنفس و مش غصب عن حد فيهم .. ودا طبعا بعد الرضاء بالزرق المكتوب والشكر لله على كل حال .

الحياة فى الدنيا صعبه ليه احنا نزود صعوبتها؟! ، الدنيا محل اختبار ، ليه احنا نزود صعوبة الاختبار ؟! الفتن كثيرة ليه نزودها ؟! والشهوات قوية ليه نزود قوتها ؟! لاكي

لكن عندى مفاجئة بخصوص الموضوع ده هى مفاجئة جميله بجد وأتنمى تعجبكم واتمنى تنتشر كمان بين الأسر المسلمة شوفو الأب الجميل ده عمل أيه مع شاب راح يخطب بنته ، رغم ان الشاب ميسور الحال جدا والحمدلله …

عمان: فؤجي عريس أردني بوالد عروسته يطلب منه نسخة من القرآن الكريم مهرأ لزواج ابنته ، وحجة الى بيت الله الحرام في مكة مؤخرا لصداقها.
وقال حسين ديباجة من مدينة الرمثا شرق الأردن لموقع (عمون) الإلكتروني "إن ظاهرة غلاء المهور في الأردن انعكست سلبا على العديد من أبنائنا حيث بدأنا نلاحظ ظاهرة العزوف عن الزواج وزيادة نسبة العنوسة".
ويبدو أن موجة الغلاء الحالية التي تلف الأردن أثمرت عن صحوة اجتماعية في البلاد آخر ثمارها انقلاب في عادات الزواج.
ونقل الموقع عن والد العروس دعوته الأباء والأمهات كي لايكونوا سبباً في تعقيد أمور الزواج عبر زيادة الطلبات.
وأكد العريس "المحظوظ" الذي يعمل مهندساً في بريطانيا أنه فوجىء بهذا الطلب الغريب من والد عروسه ،لكنه سعيد به.

للأمانة .. منقول

السلاااااااااااام عليكم

نحن في فلسطين عرب 48 لا يوجد لدينا مشاكل المهر ابدا

فالغالبية العظمى منا تتزوجت بمهر مقبوض بسيط ربما شيكل اي اقل من ريال وجنيه

ولكننا نواجه مشكلة تكاليف العرس فهي مكلفة جدا

ومتطلبات العروس كثيرة

والعريس ايضا يصر اهله على عمل عرس مكلف جدا سواء في قاعة او عرس عربي

اخي الكريم

لن نتخلص من توافه الامور الا بعد هزة عنيفة لمجتمعنا

فهو مريض جدا يحتاج لغربلة فكرية وطرح اولويات ذات معنى في حياته

صحيح ان العروس تساعد العريس في تجهيز البيت والتخفيف عنه

كثيرا دون ان يدفع لها مهرا الا ان احلام الفتيات بليلة العمر مبالغ بها

ولا ادعي انها تصل لحد البذخ والاسراف المحرم او استئجار قاعات باهظة الثمن

لكنها غير يسيرة ايضا

اخي

نحتاج الى اعادة بناء

بوركت

شكرا جزيلا على مرورك الكريم .. نسأل الله أن يوفقنا لكل خير

بارك الله فيك يااخي

موضوع رائع

اخي ليس الجميع من يطلب مهور غالية ففي من لايطلب مهور غالية

وتعتمد على طبيعة اهل الفتاة وعلى الفتاة

ولماذا يكون اللوم على المرأة فالرجل ايضا هو السبب

ففي رجال عندما يختارون فتاة يهتمون بالمظهر والشكل اكثر من
اهتمامهم بالجوهر

لذلك طبعا البنت الجميلة التي تهتم لمظهرها اكيد سوف تطلب مهر باهض الثمن ولكن لانعمم طبعا

وفي رجال يختارون من ليست من مستواهم المادي

فأكيد التي تكون حالتها المادية جيدة سوف تجد صعوبة في العيش مع صاحب الحالة المادية الاقل منها وايضا لانعمم

وفي من الاهل يطلبون المهر بسيط جدا ولكن اهتمامهم الاكثر بالمؤخر

لانهم يفكرون ان الرجل غير مضمون لكثرة الطلاقات والمشاكل التي تحصل لذلك يريدون من ان يضمنوا حق الفتاة

وفي اهل يطالبون بمهور غالية لبنتهم وعندما يريدون ان يخطبوا للابن يتكلمون ويريدون ان يدفعوا مهر قليل فلماذا هذا لانعلم

وجزاك الله خيرا

جزاك الله خيرا أخي..
والله يصلح الحال..
الاخ/عبدالله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قرات ماكتبت ولكن تصرف الاب الفاضل هذا لايكفي للتشجيع فمن يفعل هذا قله نادره في مجتمعنا العربي ,وهناك بعض الاسباب التي تؤدي لما ذكرت من وجهة نظري الشخصيه منها:
ان النفس عندما تفقداخلاقايتها او عطاؤها النفسي تلجا لمثل هذه الاساليب للتاكيد على الوجود وانها غير ناقصه وهذا مشاهد عند ولي الامور عندمايقيم حفلا لابنته يكون مترفا وباذخا قدر جهده ويسعد جدا بحديث الناس عن هذا الفرح.
2- تربية البنت في المجتمع العربي في الآغلب قائم على ارتباطها برجل لانها اقل شأنا اضافه الى افتقادها لثقتها في نفسها ولاتغتر بزينه مبهرجه او لسان جميل فالداخل فارغ فارغ فارغ .
3-اعتقاد الولي بأنه عندما يطلب مهرا كبيرا او سكنا باسم ابتته انه يحفظها من غدر زوجها ولاانكر حقه ان يكون حريصا على مستقبل ابنته ولكنه يتناسى ان الزوج قد يتلاعب بابنته حتى يفقدها الامان الذي اشتراه لها والدها بالسكن او المال ويتناسى اكثر ان من اعطاه هذه الابنه سيتولاها وهو احن عليها منه وسيأتي يوما سيفترقان عن بعضهما بالموت.
هذه بعضا من الاسباب التي اراها
مع تحياتي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي انا معك في هذا الموضوع

واتمنى كل العائلات تعمل بما قلت

ولكن الست معي ان الرجل سيقدر عندما لايطلب منه مهر؟؟

ابدا لن يقدر هذا

سأقول لك قصة رجل باختصار خطب وحده من بنات الناس اللي يطلبون ستر بناتهم
وطلب الاب المهر ريالين فقط لاغير وبعد الزواج تعتقد ان الرجال قدر اللي سوه لا يتشمت فيها بالطالع والنازل انتي قيمتك قيمت بيبسي وكاكاو

ماعتقد هالوقت هذا تصلح فيه هالمهور هذا الواقع وهذي وجهة نظري

يعني مفيش حـــــــل……..؟؟؟؟!!!

فين حلولكم أنتم ……..؟؟؟ طالما أن التجربة الفعلية مش كافيه ؟ فين حلولكم .. مش بقول ان هى دى الحل أن بس عرضت عليكم قصه فيها عبره .. ليه منقلدش ونغير ؟؟!!

كمان مش عاوز حد يفهم أنى بوجه كلامى أو بجعل السبب هو عند الفتاة فقط ، لأ طبعا المشكلة دى أصبحت ثقافة في المجتمع العربي ، بمعنى أنها ترسخت بكل أسف فى الأذهان والنفوس .. فأصبحت بداخل الأب والأم والفتاه والشاب مش فرد واحد من هؤلاء ..
لكن ساعات المواقف التى تسبب المفاجئة وتثير العقل بتكون أسرع فى عملية التغيير بالأخص لو لاقت قبول وتكررت أكثر من مره .. مثل هذه الواقعة .. وعلى فكره عندنا بمصر والحمدلله نماذج كثيره مثل هذه المواقف وحدثت مع أصحاب مقربين لي ، بأن كان أباء زوجاتهم رحماء بهم فى كل طلباتهم فشعر أصحابي بسهولة الأمر وربنا قد وفقهم فى الزواج والحمدلله

أما بالنسبة لموضوع أن الزوج مش هيقدر أن تزوج زوجته بمهر قليل … الموضوع ده مش سببه انه تزوجها بمهر قليل لالالا دا لأنه إنسان رخيص لا يحسن الى من أحسن اليه فهذه تربية .. واياكى تعتقدى أختى الكريمة أن المهر الكبير بيكبر الزوجة فى عين زوجها لا والله الزوج التقي يقدر زوجته حتى لو لم يدفع لها أى مهر أو العكس أيضا .. الموضوع موضوع تربية وأخلاق ، فالشخص اللى أخلاقه دنيئه هتكون دنيئه فى كل الأحوال .. بل بالعكس يمكن لو أخذها بمهر غال لزاد فى إساءة معاملتها للانتقام منها ومن أبيها الذي ذبحه فى مهرها .. وأنتى زعلانه أنه قالها أنك قيمتك قيمت بيبسي وكاكاو .. كان نفسك يقولها انتى قيمتك قيمة سيارة مرسيدس مثلا ولا أيه الموضوع بالظبط ؟؟ مش فارقه بجد مع إنسان مش محترم ولا يعرف ربنا
وكمان أيه موضوع الزمن دا مش ينفع فيه هالمهر .. هو الصح والحق له زمن ؟؟!ولا نسينا كلام النبي ( أقلهن مهروا أكثرهن بركة) ولا الكلام دا مش ينفع دلوقتى .. لا يا أختى كل هذا كلام ليس أساس من الصحة كلها مجرد أوهام نظنها بأنه كلمان أزدنا فى المهور والطلبات كلما ربطنا الزوج وكلمنا تحكمنا فيه بأن يحترم زوجته .. ما يبنى على باطل فهو باطل .
سبب الموضــــوع من الأخر هو بعدنا عن الدين وتخلقنا بأخلاق منافية لهذا الدين العظيم السهل دين كل خير ، وحبنا للدنيا والجري وراء الماديات والشهوات والملذات فقط دون ترك فرصة للروح أن تسمو بأخلاق الدين وترتفع عن تلك الصغائر
لكن عموما أشكر الجميع على المشاركة

الله المعين

شكرا عالموضوع الحلو

شكرا لك جزاك الله خيرا مواضيعك كلها مفيده

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.